Opolska młodzież wzmacnia dobrostan psychiczny w pandemii

Działanie społeczne może wpłynąć na dobrostan młodzieży – dowodzą badania organizatorów olimpiady Zwolnieni z Teorii, którzy od 13 do 24 września będą rozmawiać z uczniami w ponad 500 szkołach z 100 miast w całej Polsce, aby pokazać, jak mogą realizować własne akcje społeczne bezpiecznie w tym roku szkolnym. W dniu 17 września spotkają się z uczniami szkół średnich w Opolu i Kędzierzynie-Koźle. Będą ich przekonywać do zrealizowania własnego projektu społecznego, dzięki któremu młodzi ludzie zdobędą niezbędne w przyszłości kompetencje oraz pozytywnie wpłyną na swoje otoczenie.

Już 20% szkół licealnych i techników z całej Polski angażuje swoich uczniów w olimpiadę społeczną Zwolnieni z Teorii. By przekonać setki tysięcy młodych ludzi do zrobienia własnego projektu społecznego z rówieśnikami grupa 60 ambasadorów Zwolnionych z Teorii we wrześniu każdego roku wyrusza w dwutygodniową trasę po całej Polsce, jadąc przez wszystkie województwa i miasta różnej wielkości. Start Trasy zaplanowano 13 września w takich miastach jak Toruń, Łomża, Ostrołęka, Białystok, Kielce, Łódź, Płock i Kutno. W tym roku szczególnie organizatorzy zadbali o warunki bezpieczeństwa dla swoich trasowiczów oraz uczestników wszystkich spotkań. O czym dokładnie będą mówić młodym ludziom w szkołach?

Podczas ogólnopolskiej trasy przedstawiciele fundacji będą zachęcać uczniów do odpowiedzenia na bieżące problemy społeczne poprzez realizację własnego projektu. – Jesteśmy przekonani, że właśnie takie zaangażowanie społeczne może pozytywnie wpłynąć na stan psychiczny młodych. Wiemy z doświadczenia, że udział w projekcie z rówieśnikami wzmacnia poczucie przynależności i buduje mocniejsze relacje, a działanie dla dobra innych, zwiększa poczucie sprawstwa i daje głębszy cel w życiu – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii i powołuje się na badania realizowane dla Zwolnionych z Teorii przez agencję badawczą (2021), które pokazują, że działanie społeczne w lockdownie pozytywnie wzmacnia młodzież. Wynika z niego, że nastolatkowie, którzy działali społecznie w ubiegłym pandemicznym roku, jaśniej widzą swój życiowy cel (o 12%) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (o 12%) od tych, którzy nie angażowali się społecznie. Dodatkowo uczniowie ci mają wyższe poczucie autonomii (ponad 7%) oraz pozytywne relacje (ponad 7%) niż ich rówieśnicy.

Pozytywny aspekt społecznego działania w grupie potwierdza psycholog dr Magdalena Śniegulska mówiąc, że odporni na lockdown są ci, którzy działając dla innych, troszczą się o siebie. – Kompetencje społeczno-emocjonalne można rozwijać w perspektywie całego życia jednej osoby, ale także życia wybranej społeczności, szkoły, klasy czy rodziny, ćwicząc. Jak pokazał raport i wypowiedzi młodych ludzi w nim uczestniczących, działanie społeczne daje doskonałą okazję do tego typu ćwiczeń. Równocześnie, w kontekście życia w pandemii i niepewności jutra, której wszyscy doświadczyliśmy, a młodzi ludzi odczuli ją w sposób szczególny, taka kompetencja jak panowanie nad otoczeniem, która jest wysoka u osób działających społecznie, może być niezwykle istotnym czynnikiem ochronnym dla nich samych. – tłumaczy dr Magdalena Śniegulska, psycholog z Uniwersytetu SWPS oraz Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego.

Zwolnieni z Teorii to największa olimpiada szkolna w Polsce, w której udział każdego roku bierze kilkanaście tysięcy uczniów. Jej uczestnicy dobierają się w kilkuosobowe zespoły, wymyślają pomysł na własny projekt społeczny, który w pozytywny sposób wpływa na ich odbiorców. Następnie przy wsparciu mentora/ki oraz dedykowanej platformy, na której otrzymują praktyczne wskazówki prowadzące krok po kroku przez realizację projektu, wprowadzają go w życie. Każdy uczestnik, który ukończy swój projekt, odbiera międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami stworzony z Project Management Institute ATP. To prestiżowa instytucja zrzeszająca 500 tys. kierowników projektów z całego świata, a Fundacja Zwolnieni z Teorii jest jedną z pięciu organizacji w Polsce, która posiada certyfikat niezbędny do nauczania zarządzania projektami i jako jedyna robi to całkowicie pro bono.

Do tej pory udział w olimpiadzie wzięło 70 000 młodych ludzi. W sumie zrealizowali ponad 3500 projektów społecznych, które pozytywnie wpłynęły na ich najbliższe otoczenie, osiedle, miasto czy na środowisko lub zwierzęta. W sumie beneficjentami ich projektów zostało już ponad 15 milionów Polaków. Aby wziąć udział w olimpiadzie wystarczy zebrać co najmniej 2-osobowy zespół i zalogować się na platformie www.zwolnienizteorii.pl. Najlepsze ukończone projekty będą mogły powalczyć podczas wielkiego finału, który odbędzie się pod koniec roku szkolnego, m.in. o nagrodę „Złotego Wilka”. Szkoły, które zainspirują młodych do wzięcia udziału w olimpiadzie zostaną docenione w Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii. Nagrody dla najlepszych projektów wręczane są przez najwyższe władze państwowe oraz przedstawicieli największych firm w naszym kraju. Aby dowiedzieć się więcej o olimpiadzie, warto ugościć ambasadorów w swojej szkole lub przyjść na spotkania informacyjne, które będą odbywać się w godzinach pozalekcyjnych w większości miast na Trasie Zwolnionych z Teorii.

Planowany harmonogram spotkań w ramach trasy ogólnopolskiej Zwolnionych z Teorii w woj. opolskim:

17.09 piątek: Opole, Kędzierzyn Koźle

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.


Drukuj  

Related Articles